1 okt 2014

[Review] Cactusvijgolie van Fazo

Ik had nog nooit gehoord van cactusvijgolie. Tot nu dus. Het is een olie die koud geperst wordt uit de zaden van de cactusvijg. Voor 1 liter cactusvijgolie hebben ze bijna een ton cactusvijgen nodig. Ze scheiden de vijgen van de zaden en persen er dan zo met een bepaald proces de olie uit. Op die manier krijg je een kostbare olie vol cosmetische eigenschappen.



Werkzame bestanddelen
De olie is uitzonderlijk rijk aan vitamine F (vooral linolzuur) die werkt bij de strijd tegen de droge huid en bij het verbeteren van hydratatie. Daarnaast bevat de olie ook Vitamine E (sterke anti-oxidant die beschermt tegen vrije radicalen en veroudering). En ten slotte plantensterolen, de welke eveneens revitaliserend en hydraterend werken met onder andere ook bescherming tegen vrije radicalen, ontstekingen en veroudering.

Dus wat belooft het? 
  • anti-aging en anti-vrije radicalen, die rimpels en rimpeltjes vervagen 
  • geeft terug stevigheid en vitaliteit aan de huid 
  • bevordert de genezing 
  • wist donkere kringen 
  • voorkomt celveroudering en stimuleert celvernieuwing en regeneratie van de huid 
  • uitstekende verzachting: verzacht de huid en beschermt ze tegen uitdroging 
  • antioxidant, beschermt de huid tegen de schadelijke effecten van vervuiling en tegen stress als gevolg van zonblootstelling
De olie kan ook gebruikt worden als oog-serum, werkt voedend en versterkend op het haar, bij het herstellen van littekens en bij droge huidaandoeningen zoals eczeem en acne.



Ik mocht de cactusvijgolie van Fazo uittesten. Fazo is een Belgisch fairtrade bedrijf, draagt het ecocert label en werkt onder alle verwerking proefdiervrij. Ook goed om te weten: een deel van de opbrengst gaat naar Centre Fiers et Forts, een Marokkaans weeshuis. (Lees er hier meer over)

De olie zit in een handig glazen flesje met een roll-on systeem. Daardoor is het niet alleen prettig om aan te brengen maar ook ontzettend zuinig in gebruik. Geen gemors met olie of de neiging teveel aan te brengen, door het roll-systeem kan je nauwkeurig de hoeveelheid kiezen. Ik masseer de olie lichtjes in met mijn vingertoppen en klaar! Soms gebruik ik iets meer olie en maak er (samen met mijn vriend) dan een uitgebreide gezichtsmassage van, met op het einde een hoofdhuidmassage. Heerlijk!

De olie is dunner dan de meeste plantenoliën en dringt daardoor ook veel sneller in de huid. Daarom kan je makkelijk de olie als serum gebruiken tussendoor of s'nachts. Ik voel duidelijk na meermaals gebruik dat mijn huid strakker is geworden. Soms gebruik ik de olie ook ter vervanging van een dagcrème. Dan breng ik de olie als eerste aan en doe daarna de rest van mijn ochtendroutine. Wanneer ik klaar ben om te vertrekken, is de olie volledig ingetrokken.

Na een paar weken te gebruiken merk ik wel een fijn verschil. Mijn huid is minder droog, ziet er stralender uit en mijn expressie lijntjes (neen, ik weiger ze rimpels te noemen!) lijken verminderd.

Ben ik fan? Ik durf zeggen van wel. De olie is voor 39€ per 15ml flesje te koop in de webwinkel van Fazo. Best een dure aankoop maar door het zuinige gebruik doe je er veel langer mee dan enig andere olie of serum. 

Ben jij al vertrouwd met cactusvijgolie? Zou je het zelf ook proberen?



Deze blogpost bevat een product dat werd opgestuurd. Lees de disclaimer voor meer info.

0 reacties: