13 feb 2013

Vanaf vandaag: 40 dagen zonder vlees.

We zijn nu bijna 2 weken verder aan de vegan challenge waar hoofdzakelijk Nederlanders aan meedoen en het is nu eveneens tijd voor de Vlaamse 40 dagen zonder vlees, het initiatief van de 24-jarige Alexia Leysen. Een hele uitdaging voor vleeseters en ook gewoon leuk voor iedereen die alreeds vegi was. 


Wat is nu net de bedoeling? Vegetarisch gaan eten, 40 dagen lang. Zo simpel is het. Je kan ingewikkelde gerechten gaan proberen of gewoon je stukje vlees vervangen door een vegetarisch lapje. Op de website kan je recepten terug vinden mocht je inspiratie willen opdoen.

Waarom? Uit ecologische redenen, want:
Per vegi dag bespaar je:

  • 11m2 op je ecologische voetafdruk (dat is 1/3 van je dagelijkse voedselvoetafdruk) 
  • 1100 liter water (dat is even veel als 10 baden) 
  • 2,1 kg broeikasgassen (dat is even veel als 15 km autorijden)

Intussen staat de teller al op 9519 vleeseters die besloten hebben om mee te doen en heeft het project al verschillende keren de media gehaald. Ook een hoop BV's besloten aan het project mee te doen, de volledige lijst kan je hier lezen.

Meer lezen? Neem dan hier ook een kijkje:
De website
Facebookpagina
Youtube

Ik doe automatisch al mee, aangezien ik al jaren vegi ben maar ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen! Doe jij mee of ken je mensen die de uitdaging aangaan?

2 reacties:

Selma zei

Ik doe niet mee, omdat ik komende weken een aantal keer ergens anders eet. Ik eet dan altijd gewoon wat de pot schaft. Wanneer ik thuis kook, kook vrijwel altijd vegetarisch. Misschien 2x per maand iets met vlees of vis.

Ik vind het wel een super goed idee om vleeseters eens te laten ervaren dat vegetarisch eten super lekker is!

Lucie zei

Ik vind het zo jammer dat ik niet op volledig veggie geraak! Ik heb hier thuis ook wel moeite door mijn moeder die niet altijd veggie wil koken. Soms ben ik die smaak ook gewoonweg beu van al die veggie dingen dat ik gewoonweg een stukje vlees wil hebben. Op zo een momenten voel ik me echt naar achteraf maar ik kan het echt niet laten. Ook de gerookte zalm is iets waar ik echt niet van af kan stappen...